Δημόσιο: Όλα τα σενάρια και τα επόμενα ορόσημα για την πιθανή επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού

1 day ago 3

Δύσκολα θα μπορούσε να αποφύγει εντελώς η κυβέρνηση το – δημοσιονομικά – πικρό «ποτήρι» της επαναφοράς του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο.

Αυτό αναφέρουν στο newsit.gr αρμόδιοι παράγοντες που εμπλέκονται στην κόντρα ΑΔΕΔΥ – κυβέρνησης σε σχέση με το ζήτημα της επιστροφής του 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο τομέα (υπόθεση η οποία εκδικάστηκε την περασμένη Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025), επισημαίνοντας πως αν και εκτιμάται εξαιρετικά δύσκολη η επαναφορά 2 πλήρων μισθών (ανάλογα με τις αποδοχές του κάθε υπαλλήλου), δεν θα πρέπει να αποκλείεται η καταβολή 2 επιπλέον μισθών ετησίως στο ύψος του κατώτατου (2 x 880 ευρώ) ή έστω 1 μισθού στο ύψος του κατώτατου μισθού (880 ευρώ).

Ο ορίζοντας για ένα από τα παραπάνω τρία ενδεχόμενα (με τις πιθανότητες να είναι μεγαλύτερες αναφορικά με το δεύτερο και το τρίτο, χωρίς όμως αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2025) θα ξεκαθαριστεί ίσως και σε ένα μήνα από σήμερα, δηλαδή γύρω στο α΄ δεκαπενθήμερο του Ιουλίου 2025, καθώς τότε -εκτιμάται από συνδικαλιστικούς κύκλους με τους οποίους ήλθε σε επαφή στο newsit.gr – θα μπορούσε να δημοσιοποιηθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας το αν γίνεται δεκτή (ή όχι) η προσφυγή της ΑΔΕΔΥ υπέρ της επαναφοράς του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο.

Σε αυτήν την περιπτωση, η απόφαση του ΣτΕ θα μπορούσε, καθαρογραμμένη, να δημοσιοποιηθεί σε 6 με 7 μήνες μετά, δηλαδή γύρω στα τέλη του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του επομένου έτους.

Ενδεχόμενη καταβολή ενός πλήρους 13ου και 14ου μισθού θα είχε -σύμφωνα με την κυβέρνηση – δημοσιονομικό κόστος ύψους 2,6 δισ. ευρώ. Η καταβολή ενός 13ου και 14ου μισθού στο ύψος του κατώτατου θα είχε κόστος 1,3 δισ. ευρώ -όπως αναφέρουν συνδικαλιστικοί κύκλοι στο newsit.gr-, ενώ η καταβολή μόνο ενός 13ου μισθού θα είχε κόστος για τον προϋπολογισμό ύψους 750 εκατ. ευρώ. Να ληφθεί υπόψιν πως όλα τα παραπάνω ποσά είναι μικτά, κάτι που σημαίνει πως το 40% περίπου αυτών θα γυρνούσε στο δημόσιο, με τη μορφή φόρων και εισφορών….

Ακόμα, όμως, και αν η κυβέρνηση δεν συμμορφωνόταν σε ενδεχόμενη (και πολύ πιθανό να συμβεί) θετική -για την ΑΔΕΔΥ- απόφαση του ΣτΕ, συνδικαλιστικοί κύκλοι αναφέρουν πως οι δημόσιοι υπάλληλοι θα προσφεύγανε  ομαδικά στα κατά τόπους πρωτοδικεία της χώρας, τα οποία -σίγουρα – θα τους δικαίωναν βασιζόμενοι σε μία τέτοια απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου, δηλαδή του ΣτΕ…

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν με βάση την εισήγηση εκ μέρους του ΣτΕ «θα ήταν μεγάλη έκπληξη αν δεν υπήρξε κάποια θετική κατάληξη της εν λόγω προσφυγής».

Και αυτό ειδικά εκ μέρους του ΣτΕ υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον σε σχέση με το κομμάτι εκείνο της προσφυγής της ΑΔΕΔΥ, το οποίο αναφέρεται στην ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 2041/2022 (με το νόμο Κεραμέως ο οποίος πέρασε στο τέλος του 2024), με την οποία εξισώνεται ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα με τον εισαγωγικό μισθό στο δημόσιο.

Η ΑΔΕΔΥ υποστηρίζει πως η «εξίσωση» αυτή δεν ήταν πλήρης, καθώς ο νόμος Κεραμέως δεν προβλέπει καταβολή 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο, όπως ισχύει στον ιδιωτικό τομέα.

Μάλιστα, ο εκπρόσωπος της Δημοσίου (σ.σ. της κυβέρνησης), κατά τη διάρκεια της εκδίκασης της υπόθεσης την περασμένη Παρασκευή, επισήμανε πως ο 13ος και 14ος μισθός στον ιδιωτικό τομέα αποτελεί μία «οικειοθελή παροχή», εγείροντας ερωτήματα κατά πόσο είναι νομικά διασφαλισμένη η καταβολή του…

Ο ίδιος εκπρόσωπος υποστήριξε πως η κατάργηση του 13ου – 14ου μισθού ήταν «οριστική», αν και συνδικαλιστικοί κύκλοι ανέφεραν στο newsit.gr πως ο σχετικός νόμος του 2012 δεν αναφέρει κάτι τέτοιοι.

Εξάλλου, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν, πως έχουν παρέλθει οι δημοσιονομικές συνθήκες που επέβαλαν ένα τέτοιο μέτρο, όπως φαίνεται από τα υπερ – πλεονάσματα, κάτι που δεν δέχθηκε ο εκπρόσωπος του Δημοσίου (σ.σ. της κυβέρνησης) ο οποίος επισήμανε τις υποχρεώσεις της χώρας σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό και Διαρθρωτικό Πρόγραμμα…

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-