Google: Μας αφήνει χρόνους το 2025;

22 hours ago 5

Η Google εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί την κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης, προσφέροντας πλήθος διαδικτυακών απαντήσεων σε ερωτήματα που της δίνονται, όμως τα τελευταία χρόνια μία νέα «υπερδύναμη» ενδέχεται να την οδηγήσει σε έναν αργό θάνατο.

Την αυτοκρατορία 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων φαίνεται ότι έχει κλονίσει η κυκλοφορία του ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022. Τα εργαλεία που βασίζονται στη συνομιλία από την OpenAI και μια νεοσύστατη εταιρεία που ονομάζεται Perplexity παρέχουν έτοιμες απαντήσεις αντί για μια λίστα με ιστότοπους, σε αντίθεση με την Google, δελεάζοντας τους χρήστες να στρέψουν το ενδιαφέρον τους προς άλλη κατεύθυνση.

Αγώνας δρόμου για την επιβίωση

Στην πραγματικότητα, το Perplexity έχει προσελκύσει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον από μερικούς από τους γνωστότερους τεχνολογικούς γίγαντες και θα μπορούσε να εμφανιστεί σύντομα στην αρχική οθόνη των smartphones σας με τέτοια συχνότητα που θα μπορούσε να το ωθήσει να «σβήσει» την Google.

Την ίδια ώρα η Google προσπαθεί να «περάσει» την δική της πλατφόρμα αναζήτησης AI, ένας αγώνας στον οποίο έχει αναγκαστεί να μπει από τότε που η κυκλοφορία του ChatGPT πανικόβαλε την εταιρεία, καθώς οι συμφωνίες τέτοιου είδους των αντιπάλων της θα μπορούσαν να αλλάξουν τις συνήθειες των χρηστών εν ριπή οφθαλμού, σύμφωνα με δημοσίευμα της Independent.

Οι πρώτοι αριθμοί υποδηλώνουν ήδη την αλλαγή της συμπεριφοράς των χρηστών. Η ανάλυση της Bank of America δείχνει ότι οι παγκόσμιες επισκέψεις στο Google μειώνονται ραγδαία σε ετήσια βάση, ενώ οι επισκέψεις στο ChatGPT αυξήθηκαν κατά 160% τους τελευταίους 12 μήνες. Ξεχωριστή έρευνα της Morgan Stanley δείχνει ότι το ChatGPT παραμένει κορυφαία επιλογή για την Gen Z και ότι πολλοί από αυτή τη γενιά δεν σκέφτονται σχεδόν καθόλου να κάνουν αναζήτηση στην Google.

Ενώ το ChatGPT αποτελεί μια μαζική χρήση της ΤΝ, ο πραγματικός διεκδικητής του θρόνου είναι το Perplexity, το οποίο αυτοπροσδιορίζεται ως η απόλυτη «μηχανή απαντήσεων». Τα αποτελέσματα των ερωτημάτων του με Τεχνητή Νοημοσύνη συνδυάζουν το καλύτερο των generative chatbots με περισσότερη αυστηρότητα που αναμένεται από τις πλατφόρμες αναζήτησης. Τα στοιχεία της Bank of America δείχνουν ότι η επισκεψιμότητα στο Perplexity έχει αυξηθεί κατά 233% σε ετήσια βάση. Οι προβλέψεις είναι ότι αυτό θα επεκταθεί τώρα με ταχείς ρυθμούς.

Το Perplexity ταράζει τα νερά

Το Perplexity ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2022 από τον διευθύνοντα σύμβουλο Αραβίντ Σρινίβας και τρεις συνιδρυτές. Ο Σρινίβας είναι πρώην μηχανικός της OpenAI και της DeepMind, ο οποίος βοήθησε στην κυκλοφορία της μηχανής απαντήσεων τον Δεκέμβριο του 2022. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023, είχε αποκτήσει δύο εκατομμύρια χρήστες- τον Ιανουάριο του 2024, είχε 10 εκατομμύρια μηνιαίως ενεργούς χρήστες και επεξεργαζόταν σχεδόν 170 εκατομμύρια ερωτήματα το μήνα. Αυτή τη στιγμή συγκεντρώνει χρηματοδότηση με αποτίμηση περίπου 14 δισ. δολάρια, σύμφωνα με δημοσιεύματα.

Και ενώ η δυναμική της Google επισκιάζει επί του παρόντος το Perplexity – ο γίγαντας της αναζήτησης συγκέντρωσε 2,7 δισεκατομμύρια επισκέψεις την ημέρα τον Μάρτιο, σε σύγκριση με τα μόλις τέσσερα εκατομμύρια του Perplexity – η κατάσταση αναμένεται να αρχίσει να αλλάζει, και μάλιστα γρήγορα. Η Λίλυ Ρέι, ειδικός σε θέματα βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης με έδρα τη Νέα Υόρκη, λέει ότι μόλις επικρατήσει ένα πρότυπο συμπεριφοράς που αφορά τη χρήση εργαλείων που βασίζονται περισσότερο στην Τεχνητή Νοημοσύνη αντί των παραδοσιακών μηχανών αναζήτησης, θα είναι δύσκολο να το αναιρέσει κανείς. «Ακούω συνεχώς ανθρώπους να λένε ότι δεν χρησιμοποιούν καν τη Google πλέον», λέει. «Οι άνθρωποι αρχίζουν να χρησιμοποιούν το ChatGPT και το Perplexity για τα πάντα».

Ο τομέας της τεχνολογίας το αντιλαμβάνεται. Το Perplexity έχει καταφέρει να εντυπωσιάσει μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προηγουμένως βασίζονταν στην Google για την παροχή υπηρεσιών αναζήτησης στους πελάτες τους.

Οι τεχνολογικοί κολοσσοί και η Τεχνητή Νοημοσύνη

Όπως υποστηρίζει η Independent, σε μία πρόσφατη δίκη στις ΗΠΑ, το στέλεχος της Apple, Έντι Κιου, δήλωσε ότι η κατασκευάστρια εταιρεία iPhone είχε αρχίσει συνομιλίες με το Perplexity για να διερευνήσει την ενσωμάτωση των εργαλείων της μηχανής απαντήσεων στις συσκευές της. «Μας έχει εντυπωσιάσει αρκετά αυτό που πράττει το Perplexity, οπότε ξεκινήσαμε κάποιες συζητήσεις μαζί τους για το τι κάνουν», δήλωσε ο Κιου.

Η Apple δεν είναι, φυσικά, η μόνη εταιρεία που ενδιαφέρεται για μια συνεργασία με το Perplexity. Συζητά μαζί τους και η Samsung, η οποία πουλάει περίπου 224 εκατομμύρια smartphones ετησίως και είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές συσκευών Android, οι οποίες υπερτερούν αριθμητικά των προϊόντων της Apple κατά τρεις φορές προς μία.

«Αν η Apple και η Samsung έχουν μια συνεργασία με το Perplexity που ενδεχομένως να εκτοπίσει τη Google από την προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης, αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση, καθώς αυτή αποτελεί μια πολύ μεγάλη πηγή επισκεψιμότητας για τη Google», λέει η Ρέι. Συνδυαστικά, η Apple και η Samsung πωλούν περίπου μισό δισεκατομμύριο smartphones ετησίως.

Οποιαδήποτε από τις δύο συμφωνίες – με την Apple ή τη Samsung – θα ήταν «τεράστια», υποστηρίζει η Ρέι. «Αν το Perplexity ενσωματωθεί πραγματικά και η Google δεν χρησιμοποιείται πλέον ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης, αυτό θα είναι καταστροφικό για την Google», λέει.

Το «αύριο» των αναζητήσεων

Δεν είναι όλοι εξίσου πεπεισμένοι για την πιθανότητα η Google να οδηγηθεί σε μία απότομη φθίνουσα πορεία. «Δεν είμαι σίγουρη ότι [το Perplexity] θα εκτοπίσει τη Google», λέει η Αλεξάντρα Ούρμαν, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης που ειδικεύεται στις μηχανές αναζήτησης. Ο λόγος είναι η μορφή με την οποία το Perplexity και οι ανταγωνιστές της Τεχνητής Νοημοσύνης παρουσιάζουν τα αποτελέσματά τους. «Οι άνθρωποι λένε: ‘Εντάξει, στην πραγματικότητα, όταν θέλουμε γρήγορες απαντήσεις, εξακολουθούμε να προτιμούμε να χρησιμοποιούμε τις μηχανές αναζήτησης, επειδή όλα τα chatbots πάντα φλυαρούν και μας παρέχουν μακροσκελή αποτελέσματα’», δηλώνει η ίδια.

Αυτό εξακολουθεί να ισχύει: κάντε στο Perplexity μια απλή ερώτηση και θα σας δώσει τη σωστή απάντηση, αλλά με έναν ιδιαίτερα μακροσκελή τρόπο. Βάλτε την ίδια ερώτηση στο Google, και θα λάβετε πολύ πιο συγκεκριμένες και περιορισμένες πληροφορίες.

Αλλά καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα γλωσσικά μοντέλα αναπτύσσονται, είναι πιθανό να εξελιχθεί και αυτό. Ωστόσο, πέρα από τις περιττές λεπτομέρειες που συνοδεύουν τις σημερινές υπερβολικά μακροσκελείς απαντήσεις της AI, ένα άλλο ζήτημα που προβλέπει η Ούρμαν για το Perplexity είναι η τυχαία υιοθέτηση από τους χρήστες.

«Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε τι θα συμβεί με το Perplexity, γιατί μέχρι στιγμής, υπάρχει δυσκολία στον συγκεκριμένο τομέα», είπε. «Δεν υπάρχει κάπου ως προεπιλογή. Πρέπει να το βρείτε κατά κάποιο τρόπο ως χρήστης». Φυσικά, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει.

Αναφορικά με τις τεχνολογικές εταιρείες η Ρέι τόνισε ότι: «Μου φαίνεται ότι βρίσκονται σε κατάσταση πανικού και σε κατάσταση άμυνας και απλά κινούνται όσο το δυνατόν γρηγορότερα με προϊόντα Τεχνητής Νοημοσύνης». «Συχνά λανσάρουν προϊόντα ΑΙ που δεν είναι 100% έτοιμα και στη συνέχεια βασίζονται σε αυτά».

Η Ρέι ανέφερε ότι η Google κάνει βήματα για να προσπαθήσει να διατηρήσει τη θέση της στην αγορά. Αλλά θα είναι μια πρόκληση. «Πρέπει να καταφέρει να γίνει το καλύτερο γλωσσικό μοντέλο», λέει. «Πρέπει να παρέχουν την καλύτερη εμπειρία για να κρατήσουν τους ανθρώπους στη Google».

Όπως γίνεται ξεκάθαρο ο αγώνας για το μέλλον είναι ήδη εδώ.

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-