Ο ντα Βίντσι φέρεται να ξεκίνησε τον πίνακα το 1503, αλλά τον ολοκλήρωσε πολλά χρόνια αργότερα, πιθανώς περίγυρα στο 1517 — μια περίοδος που ξεπερνά τη δεκαετία. Γιατί όμως τόση καθυστέρηση;
Η τελειομανία του Λεονάρντο
Ο πρωταρχικός λόγος είναι, φυσικά, η τελειομανία. Ο Λεονάρντο ήταν περιβόητος για την εμμονή του στη λεπτομέρεια. Η απαλότητα των χρωμάτων, η ζωντάνια του δέρματος της «Τζοκόντα», ακόμα και η αποτύπωση κάθε τρίχας στα μαλλιά της, αποδεικνύουν τη σχολαστικότητα του. Είναι γνωστό πως επέστρεφε στο ίδιο σημείο του καμβά ξανά και ξανά, χρησιμοποιώντας την χούι του ελαιοχρώματος που του επέτρεπε διαρκή επεξεργασία.
Νέες τεχνικές και πειραματισμοί
Κατά την ίδια περίοδο, αναπτύσσονταν νέες τεχνικές ζωγραφικής, όπως το sfumato και το chiaroscuro — μέθοδοι που απαιτούσαν εξάσκηση και πειραματισμό προτού εφαρμοστούν σε ένα τελικό έργο. Ο Λεονάρντο, όντας καινοτόμος, δεν αρκούταν σε δοκιμασμένες μεθόδους, αλλά αφιέρωνε χρόνο στην ανάπτυξη της τέχνης του.
Πολλαπλές υποχρεώσεις και αναβολές
Ως καλλιτέχνης υψηλής ζήτησης, δεχόταν διαρκώς παραγγελίες από ισχυρούς και πλούσιους προστάτες, γεγονός που τον ανάγκαζε να διακόπτει τα προσωπικά του έργα. Παράλληλα, η πολιτική αστάθεια και οι αλλαγές στην πατρωνία του καθυστερούσαν την πρόοδο πολλών έργων του.
Το πολυσχιδές ταλέντο του
Ο Λεονάρντο δεν ήταν μόνο ζωγράφος. Ήταν επιστήμονας, μηχανικός, ανατόμος και βοτανολόγος. Οι μελέτες του για το ανθρώπινο σώμα και τη φύση επηρέασαν τώρα αμέσως τον τρόπο με τον οποίο απέδιδε την πραγματικότητα στους πίνακές του. Αυτός ο διεπιστημονικός πάστα του έργου του απαιτούσε περισσότερο χρόνο και σκέψη.
Οι ενδείξεις στον ίδιο τον πίνακα
Μετά τον θάνατό του το 1519, η «Μόνα Λίζα» βρέθηκε ολοκληρωμένη στο ατελιέ του. Η προσεκτική παρατήρηση αποκαλύπτει πολλαπλά στρώματα λεπτού ελαιοχρώματος που εφαρμόστηκαν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές — κάτι που εξηγεί και τις διαφορετικές μορφές «κρακελάζ» (ρωγμές) στον πίνακα. Για παράδειγμα, τα χέρια παρουσιάζουν λιγότερες και πιο λεπτές ρωγμές, κάτι που μαρτυρά ότι ολοκληρώθηκαν αργότερα.
Η «Μόνα Λίζα» δεν είναι μόνο το πιο διάσημο πορτρέτο όλων των εποχών, αλλά και ένα έργο που συμπυκνώνει δεκαετίες τεχνικής εξέλιξης, επιστημονικής περιέργειας και προσωπικής αναζήτησης του δημιουργού της. Η καθυστέρηση δεν ήταν αδυναμία· ήταν η τιμή της τελειότητας.