Αναλυτικά, ήδη από τις 2 Ιανουαρίου άρχισε το διάστημα υποβολής αίτησης χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, των λεγόμενων και μη κρατικών πανεπιστημίων, διάστημα το οποίο θα διαρκέσει ως την 1η Μαρτίου 2025.
Μεγάλο στοίχημα για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και το επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι όχι μόνο ο αριθμός των αιτήσεων, σε συνδυασμό με τα ονόματα των πανεπιστημίων που θα κάνουν το πρώτο αυτό βήμα για την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι αιτήσεις θα πρέπει πρώτα να περάσουν από τον έλεγχο της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Όσες αιτήσεις λάβουν το «πράσινο φως», θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, τον Σεπτέμβριο του 2025.
Επιπλέον, μέσα στους πρώτους μήνες του 2025 αναμένονται και οι ανακοινώσεις για την εντατικοποίηση των δράσεων διεθνοποίησης των δημοσίων ΑΕΙ, μέσω συνεργειών με εκπαιδευτικά ιδρύματα εγνωσμένου κύρους από το εξωτερικό.
Με βάση τα παραπάνω, η νέα ακαδημαϊκή χρονιά που θα εκκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2025 θα φέρει στην πραγματικότητα έναν νέο ακαδημαϊκό χάρτη.
Το νομοσχέδιο για το Διεθνές Απολυτήριο
Επιπλέον, με ενδιαφέρον αναμένεται το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο του 2024, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, το οποίο αφορά την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια. Όπως επανάλαβε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, σε ραδιοφωνική συνέντευξη την περασμένη Παρασκευή, αρχικά αναμένεται να υλοποιηθεί «σε τουλάχιστον 5 Πρότυπα Λύκεια κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής» και με στόχο να εφαρμοστεί σε «όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κλίμακα».
Το σε λόγω νομοσχέδιο, εκτός από το Διεθνές Απολυτήριο, θα προβλέπει, σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί ως στιγμής, την ενδυνάμωση της αυτονομίας των σχολείων, μέσω της ενδυνάμωσης του ρόλου του διευθυντή, ο οποίος θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες, όπως, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός στην ίδια συνέντευξη, να επιλέγει τους υποδιευθυντές του, να δίνει προτεραιότητα στην αξιολόγηση συγκεκριμένου συναδέλφου, καθώς επίσης και να μπορεί να έχει αποφασιστικό ρόλο όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα.
«Οι ιδεοληψίες το 2025 δεν έχουν χώρο στην εκπαίδευση διατί δεν υπάρχει η ηδυπάθεια της ακινησίας, ευ ή κακώς. Πρέπει να φύγει η χώρα μπροστά και για να φύγει μπροστά πρέπει να κάνει τα αυτονόητα. Κοινή λογική για το πώς πρέπει να λειτουργούν τα σχολεία μας και το πώς να ενδυναμώνεται ο εκπαιδευτικός, αλλά και να μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονα η εποπτεία του», τόνισε ο κ. Πιερρακάκης χαρακτηριστικά.
Το σε λόγω νομοσχέδιο θα προβλέπει επίσης την ίδρυση 2 αθλητικών σχολείων (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη), τη θεσμοθέτηση του Ανοικτού Σχολείου (με στόχο να καταστούν οι σχολικές μονάδες χώροι ζωντανοί και πολυλειτουργικοί, με αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων), τη συντονισμός λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, καθώς επίσης και την ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Νέες εφαρμογές στην υπηρεσία εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή οι εξής εφαρμογές:
- e-αιτήσεις: μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις, άδειες εκπαιδευτικών
- e-teachers: δίαυλος επικοινωνίας με το σχολείο τους, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
- e-parents: πρόσθετη υπεροχή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, ημερολόγιο δράσεων, υπεύθυνες δηλώσεις γονέων κ.τλ.
Ίδρυση Ωνάσειων Σχολείων
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται, επίσης, μέσα στον Ιανουάριο, η είδηση των λεπτομερειών της σύμβασης που θα διέπει την ίδρυση και λειτουργία των Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων.
Όπως ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης, θα ακολουθηθεί το μοντέλο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου: «Το μοντέλο αυτό έχει καινοτομίες. Θα πάρουμε αυτή την παίδευση και την αρωγή του Ιδρύματος Ωνάση και θα τη μεταφέρουμε στο σύστημα εκπαίδευσης», τόνισε.
Το Δίκτυο θα αφορά σε 22 υφιστάμενα Γυμνάσια και Λύκεια, σε 11 ευάλωτες περιοχές, που «αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις», σύμφωνα με το Ίδρυμα Ωνάση. Όπως έχει ανακοινωθεί άτυπα από το υπουργείο, τον Σεπτέμβριο του 2025 αναμένεται να εκκινήσουν τη λειτουργία τους τα πρώτα 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια και το Σεπτέμβριο του 2026 τα υπόλοιπα 5 Γυμνάσια και 5 Λύκεια.
Σύμφωνα με τις πρώτες ανακοινώσεις, το δίκτυο των σχολείων αυτών, αναμένεται να αναβαθμιστεί όχι μόνο σε επίπεδο δομών και υποδομών, αλλά και σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας, δίνοντας σε περισσότερους από 6.000 μαθητές την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, που «θα συνδυάζει το περιεχόμενο της δημόσιας παιδείας με την πρωτοπορία, τη σύγχρονη γνώση και τις δεξιότητες που απαιτεί ο εικοστός πρώτος αιώνας». Η συνέργεια αυτή, όπως αναφέρεται σχετικά από την πλευρά του Ιδρύματος Ωνάση, «έχει στόχο να ανοίξει νέους ορίζοντες στη δημόσια εκπαίδευση, για να έρθει το Σχολείο του Αύριο στο σήμερα, χτίζοντας ένα μέλλον γεμάτο ευκαιρίες για όλα τα παιδιά, με επίκεντρο σχολεία ανοιχτά στις τοπικές κοινωνίες».