Κίνα – Ινδία πιλοτάρουν την αγορά bulkers

1 month ago 19

Οι διαταραχές στις Διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ και οι ισχυρές εισαγωγές της Κίνας οδηγούν τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου σε ένα από τα καλύτερα πρώτα τρίμηνα των τελευταίων ετών.

Την ίδια ώρα, η εκτιμώμενη χαμηλή ανάπτυξη του στόλου, λόγω του μικρού βιβλίου παραγγελιών των υπό ναυπήγηση πλοίων και η αναπτυξιακή ρότα του εμπορίου άνθρακα, σιδηρομεταλλεύματος, σιτηρών και minor bulks δημιουργούν ένα θετικό πλαίσιο για τη μακροπρόθεσμη πορεία των ναύλων.

Αυτό είναι το συμπέρασμα εκτεταμένης παρουσίασης που έκανε στο Λονδίνο την περασμένη εβδομάδα ο ναυλομεσιτικός οίκος Howe Robinson.

Στις 1.606 μονάδες διαμορφώνεται κατά μέσο όρο μέχρι σήμερα στο έτος ο δείκτης Howe Robinson Dry Index που αποτυπώνει την πορεία των ναύλων στην αγορά, φτάνοντας στις 6 Μαρτίου τις 2.073 μονάδες, αριθμός αυξημένος κατά 62%, συγκριτικά με τα επίπεδα που καταγράφονταν περίπου δύο μήνες πριν (16 Ιανουαρίου).

Έξτρα τονο-μίλια

Οι μειωμένες διελεύσεις από τη Διώρυγα του Παναμά λόγω των προβλημάτων ξηρασίας και η απειλή των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και κατ’ επέκταση στη Διώρυγα του Σουέζ έχουν επιφέρει αναδρομολογήσεις των πλοίων σε ρότες μεγαλύτερων αποστάσεων.

Σύμφωνα με την Howe Robinson, τα ημερήσια περάσματα από τον Παναμά έχουν κοπεί κατά το ήμισυ από τον Ιανουάριο του 2023, ενώ τα επίπεδα νερού στη λίμνη Γκατούν που τροφοδοτεί το κανάλι εκτιμάται ότι θα υποχωρήσουν σε χαμηλό οκτώ ετών μέχρι τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Την ίδια ώρα, οι διελεύσεις των bulk carriers μέσω του Σουέζ ήταν το Φεβρουάριο οι λιγότερες από τον Απρίλιο του 2021.

Στην ανάλυση του οίκου επισημαίνεται ότι από τον πρώτο μήνα του νέου έτους τα δρομολόγια από τον Κόλπο των ΗΠΑ έως την Κίνα έχουν μετατοπιστεί από τον Παναμά και το Σουέζ στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας. Ένα τέτοιο ταξίδι μέσω του Παναμά διαρκεί 35 ημέρες, μέσω του Σουέζ 48 ημέρες και μέσω του Ακρωτηρίου 54 ημέρες.

Παράλληλα, στο νότιο άκρο της Αφρικής έχουν εκτρέψει από τις αρχές του Ιανουαρίου και όλα τα φορτία με αφετηρία την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και προορισμό την Ινδία. Το δρομολόγιο τώρα αυξάνεται κατά 11 ημέρες, εν συγκρίσει με την απόσταση που διανύεται μέσω του Σουέζ.

Χαμηλό οκταετίας στην προσφορά

Τη μικρότερη ανάπτυξη του στόλου από το 2016 αναμένεται να γνωρίσει φέτος η αγορά των bulk carriers. Η ετήσια πρόβλεψη της Howe Robinson κάνει λόγο για αύξηση 2,3%.

Εξετάζοντας κάθε αγορά ξεχωριστά, οι στόλοι των capes, panamax και handysize bulkers αναμένεται να διογκωθούν κατά 2% φέτος, αυτός των supramaxes κατά 4% και αυτός των post-panamaxes κατά 1%.

Όλες πλην μίας κατηγορίας bulk carrier καταγράφουν μονοψήφια βιβλία παραγγελιών ως αναλογία στον εν ενεργεία στόλο. Ιδιαίτερα ευνοϊκές φαίνονται οι προοπτικές των μεγάλων φορτηγών, τύπου capesize, όπου το orderbook αντιστοιχεί μόλις στο 7% του στόλου στο νερό. Ο αριθμός των υπό παραγγελία συμβατικών capes είναι ο χαμηλότερος των τελευταίων 20 ετών. Στα post-panamaxes η αναλογία orderbook – τρέχοντα στόλου ανέρχεται στο 8%, στα panamaxes στο 9%, στα supramaxes στο 11% και στα handysize bulkers στο 9%.

Τα στοιχεία φανερώνουν πως είναι ενισχυμένος σε ένα βαθμό ο αριθμός του υπό ναυπήγηση τονάζ στα μικρότερα bulkers, τύπου supramax και handysize. O ναυλομεσιτικός οίκος αναμένει παραδόσεις 165 supramaxes το τρέχον έτος από 132 πέρυσι και 180 handysize bulkers, έναντι 136 το 2023.

Οι αριθμοί της ζήτησης

Από την άλλη, η Howe Robinson χαμηλώνει τον πήχη για την αύξηση της ζήτησης στο εμπόριο των χύδην ξηρών φορτίων, προβλέποντας για το 2024 ετήσια ανάπτυξη 2,4%. Το 2023 το εμπόριο σημείωσε ετήσιο «άλμα» 4,4%, ενώ το 2022 καταγράφηκε καθίζηση -0,2%.

Ειδικότερα, το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 1,7% φέτος, οι ροές άνθρακα κατά 1,7% – μετά από ένα εξαιρετικό +8,1% το 2023 – ενώ τα φορτία σιτηρών και minor bulks εκτιμάται ότι θα σημειώσουν ετήσιο «άλμα» 2,1% και 3,4% αντίστοιχα. Σε όλες τις περιπτώσεις, πλην των minor bulks, η ανάπτυξη, με βάση τις εκτιμήσεις, θα είναι χαμηλότερη από το 2023, και σε όλες υψηλότερη από το 2022.

To πρώτο δίμηνο πάντως του έτους, τα νούμερα της ζήτησης για τα capesize και τα panamax bulkers υπεραποδίδουν των εκτιμήσεων για το σύνολο του έτους. Για τα πρώτα που είναι και τα μεγάλα μεγέθη, η ζήτηση στον Ατλαντικό ενισχύθηκε κατά 11%, στον Ινδικό Ωκεανό κατά 2%, ενώ στον Ειρηνικό υποχώρησε κατά 3%. Οι αντίστοιχες επιδόσεις των panamaxes ήταν +7%, +5% και +11%.

Οδηγοί Κίνα – Ινδία

Η παρουσίαση της Howe Robinson εστιάζει στο ρόλο της Κίνας ως κινητήριου μοχλού της ζήτησης και της προσφοράς στην αγορά και επομένως της πορείας των ναύλων. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η ασιατική χώρα αντιστοιχεί στο 40% των εισαγωγών χύδην ξηρών φορτίων.

Οι αναλυτές περιμένουν ότι οι κινεζικές εισαγωγές άνθρακα θα παραμείνουν σε τροχιά ρεκόρ και το 2024, με ώθηση από τη ζήτηση για παραγωγή ρεύματος, αλλά και την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Τα ηλεκτρικά οχήματα που εγγράφονται στην Κίνα σημειώνουν αλματώδη ανάπτυξη από τον Αύγουστο του 2017, με βάση σχετικό γράφημα της Howe Robinson.

Τέλος, ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από την παρουσίαση του ναυλομεσιτικού οίκου είναι ότι η Ινδία ξεπέρασε το 2023 την Ιαπωνία στη λίστα με τους μεγαλύτερους εισαγωγείς χύδην ξηρών φορτίων, καταλαμβάνοντας πλέον τη δεύτερη θέση παγκοσμίως.

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2024. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-