Ίσως το όνομά της να μην είναι ευρέως γνωστό πέρα από τα γεωγραφικά όρια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, δεν ισχύει όμως το ίδιο με το marque ΓΑΛΠΟ. Ήδη η στρατηγική σύμπραξη της επιχείρησης της οικογένειας Παπαζηλάκη με τη Lidl Ελλάς μετράει 23 χρόνια, αποτελώντας έναν εκ των βασικών προμηθευτών της δεύτερης σε γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα.

Τζίρος 50% μέσω της Lidl, εξαγωγές σε 14 χώρες και νέες επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ
Η Εβροφάρμα ιδρύθηκε το 1994 από τους Θανάση και Πασχάλη Παπαζηλάκη, με στόχο να παράγει φρέσκο γάλα και παραδοσιακό γιαούρτι για την εξυπηρέτηση των νομών Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης, και το 2000 έγινε η εισαγωγή της στο ΧΑ. Τρία χρόνια μετά, το 2003, ξεκίνησε η συνεργασία της με τη Lidl Ελλάς για την παραγωγή φρέσκου γάλακτος, γιαουρτιού και αριάνι για να επεκταθεί σε προϊόντα όπως το κεφίρ, η φέτα ΠΟΠ και το λευκό και κατσικίσιο τυρί.
Ο διευθύνων σύμβουλος Χρήστος Παπαζηλάκης, στο περιορισμοί property trip που διοργάνωσε η Lidl Ελλάς και επίσκεψης στις εγκαταστάσεις της γαλακτοβιομηχανίας, επισήμανε πως οι πωλήσεις της για το 2024 προέρχονται κατά 20% από την Ανατ. Μακεδονία και Θράκη, 50% από την υπόλοιπη χώρα και 30% από τις εξαγωγές. Μάλιστα, το 30% των εξαγωγών περνάει από το δίκτυο καταστημάτων της Lidl, με τα προϊόντα της να φτάνουν σε 14 χώρες. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι κατά πρόσβαση 50% του τζίρου της προέρχεται από τη Lidl.

Ο Χρήστος Παπαζηλάκης, διευθύνων σύμβουλος της Εβροφάρμα
Σήμερα, η Εβροφάρμα «τρέχει» ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 10 εκατ. ευρώ, με κύριο αντικείμενο τη δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής, το οποίο έχει 3 στάδια και, σύμφωνα με τον κ. Παπαζηλάκη, αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2026. Η εταιρεία, πάντως, έχει ήδη επενδύσει στην κυκλική οικονομία και την παραγωγή «πράσινης» ενέργειας για την κάλυψη των αναγκών της. Αποτέλεσμα, το 80% της ενέργειας να προέρχεται από φωτοβολταϊκά πάνελ και μια μονάδα παραγωγής βιοαέριου, όπου ως καύσιμη ύλη χρησιμοποιούνται πέλεθος από τη φάρμα της, αποτυρόγαλο και βούρκος από τον βιολογικό καθαρισμό του εργοστασίου.

Υποστήριξη της ακριτικής Θράκης με έμφαση στους νέους ανθρώπους
Τα τελευταία 30 χρόνια παρατηρούνται τάσεις αστικοποίησης (όχι τόσο έντονες όσο τις μεταπολεμικές δεκαετίες του ’50 και του ’60), ενώ η παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 οδήγησε πολλούς Έλληνες και Ελληνίδες να φύγουν στο εξωτερικό. Έτσι, ο πληθυσμός της ελληνικής επαρχίας έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ η Ανατ. Μακεδονία και Θράκη συγκαταλέγεται, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, μεταξύ των περιφερειών με τα υψηλότερα ποσοστά πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό (31,9% το 2023).
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, είναι θετικό το γεγονός ότι η Εβροφάρμα απασχολεί 180 εργαζόμενους και εργαζόμενες με μ.ό. ηλικίας τα 39 χρόνια, εκ των οποίων το 80% κατοικεί μόνιμα στον βόρειο Έβρο, όπως και το ότι συνεργάζεται με 450 κτηνοτρόφους από όλη την περιοχή της Θράκης αλλά και με 45 τοπικούς ιδιώτες για, μεταξύ άλλων, την υλοποίηση τεχνικών έργων, τη συντήρηση κτηρίων, μηχανών και οχημάτων, την καθαριότητα και μεταφορά προϊόντων. Ως εκ τούτου, η δραστηριότητα της Εβροφάρμα συμβάλλει στη διατήρηση νέων ανθρώπων και οικογενειών στον ακριτικό Έβρο, αλλά και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος προστατεύοντας την περιοχή από την ερημοποίηση.
Το ΓΑΛΠΟ, Νο1 σε όγκο πωλήσεων των περισσότερων γαλακτοκομικών
Η Lidl Ελλάς συνεργάζεται για τα προϊόντα ΓΑΛΠΟ με 17 προμηθευτές και παραγωγούς, μεταξύ των οποίων και η Εβροφάρμα, και 19 μονάδες παραγωγής από την Ελλάδα. Συνολικά, η εταιρεία συνεργάζεται με πάνω από 400 Έλληνες προμηθευτές, οι οποίοι, όπως ανέφερε ο Ιωάννης Καρανάτσιος, Chief Merchandising Officer & Μέλος της Διοίκησης, κάνουν εξαγωγές αξίας πάνω από 0,5 δισ. ευρώ.

Το 1998 εμφανίστηκαν τα πρώτα προϊόντα -γιαούρτι, φρέσκο γάλα, τυρί- του marque στην ελληνική αγορά, το 2014, όποτε η Lidl διέθετε 40 κωδικούς, έγινε το rebranding, ενώ το 2019, τη χρονιά που η αλυσίδα διέθετε 65 κωδικούς, το marque refresh.
Πέρυσι παρουσιάστηκε η νέα, πιο νεανική και φρέσκια, εταιρική πανομοιότητα του ΓΑΛΠΟ και τέθηκε ο στόχος να γίνει η πρώτη επιλογή του εγχώριου καταναλωτικού κοινού. Σήμερα, περιλαμβάνει πάνω από 90 κωδικούς στην Ελλάδα και, όπως αποκάλυψε ο κ. Παπαζηλάκης, μέσα στο καλοκαίρι θα κυκλοφορήσουν 2 νέες γεύσεις κεφίρ.

Ο Δημήτρης Μήτιος, Senior Purchasing Manager, Fresh & Frozen Food, τόνισε πως το ΓΑΛΠΟ της Lidl Ελλάς αποτελεί το Νο1 marque σε όγκο πωλήσεων στην Ελλάδα στις περισσότερες κατηγορίες γαλακτοκομικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, διακινεί πάνω από 13.500 τόνους φρέσκου γάλακτος 7 ημερών, πάνω από 11.500 τόνους γιαουρτιού, πάνω από 6.200 τόνους φέτας και λευκού τυριού και πάνω από 1.100 τόνους κίτρινου τυριού.

Από όλα τα παραπάνω, είναι σαφές πως Lidl δίνει ιδιαίτερη σημασία στην ξετύλιγμα συνεργασιών με Έλληνες προμηθευτές, καθώς τα συμφέροντα να είναι σημαντικά και για την ίδια. Αυτό φάνηκε και από τα λεγόμενα του κ. Καρανάτσιου, ο οποίος δήλωσε ότι το 68% του τζίρου στην εγχώρια τσαρσί προέρχεται από τους Έλληνες προμηθευτές, όταν πριν από 10 χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 40-45%.