Ο καινούργιος ΚΟΚ, που αναμένεται να γίνει σύντομα νόμος του κράτους και να τεθεί σε εφαρμογή, περιλαμβάνει μια σειρά από ουσιαστικές αλλαγές, που στοχεύουν –τουλάχιστον θεωρητικά– στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας αλλά και στη σταδιακή μεταποίηση της οδηγικής συμπεριφοράς και κουλτούρας.
Ίσως η πιο σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με αυτά που ισχύουν ως στιγμής είναι η μεταφορά της ευθύνης από το όχημα στον οδηγό. Με άλλα λόγια, δεν θα αφαιρούνται πλέον οι πινακίδες ή οι άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων, αλλά θα επιβάλλονται ποινές αποκλειστικά στον παραβάτη. Η μεταποίηση αυτή σίγουρα προσμετράται ως θετική, μιας και το εκάστοτε όχημα μπορεί να μην εξυπηρετεί μόνο τον παραβάτη αλλά και άλλους και πλεόν δεν θα τιμωρούνται μαζί του.
Εξίσου σημαντική ανάπτυξη και η πρόβλεψη για πρώτη κίνηση προστίμων και γα τους πεζούς, που όπως διαπιστώνουμε όλοι όσοι κινούμαστε στους δρόμους της χώρας μας πολλές φορές συμπεριφέρονται αυθαίρετα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αθέτηση κόκκινου σηματοδότη από πεζό η οποία σύμφωνα με το νέο ΚΟΚ θα τιμωρείται με πρόστιμο 30 ευρώ.
Η ίδια παράβαση από οδηγό οχήματος επιφέρει πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες, όπως ακριβώς και η παράβαση του STOP. Και αυτό διατί οι συγκεκριμένες παραβάσεις θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας για την οδική ασφάλεια και κατατάσσονται στην κατηγορία Ε4.
Για τον ίδιο λόγο αυστηρές θα είναι και οι συνέπειες για την υπερβολική τάχος αλλά και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Η υπέρβαση του ορίου κατά 50 χλμ./ώρα θα επιφέρει για παράδειγμα πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 90 ημέρες, ενώ οι ίδιες ποινές θα ισχύουν και για συγκέντρωση αλκοόλ από 0,80 ως και 1,10 g/l (ή 0,40–0,60 mg/l στον εκπνεόμενο αέρα).
Ενδιαφέρον είναι πως η επανάληψη σοβαρών παραβάσεων -τρείς παραβάσεις μέσα σε 5 χρόνια- μπορεί να επιφέρει χρηματικό πρόστιμο ως και 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ως και 7 χρόνια.
Συνολικά με την καινούργια ΚΟΚ εισάγεται μια λογική κλιμακωτών προστίμων ανάλογα με την επικινδυνότητα της κάθε παράβασης. Για τις υπερβάσεις για παράδειγμα των ορίων ταχύτητας, υπάρχουν στάδια ως να καταλήξουν στα ανώτατα για τα +50 χλμ./ώρα που προαναφέραμε.
Έτσι για υπερβάσεις ως και 20 χλμ./ώρα το πρόστιμο είναι 150 ευρώ, από τα 20 ως τα 30 χλμ./ώρα στο χρηματικό αυτό ποσό προστίθεται και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες, ενώ για υπέρβαση άνω των 30 χλμ./ώρα ή για ταχύτητες άνω των 150 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομο (130 χλμ./ώρα σε οδό ταχείας κυκλοφορίας και 120 χλμ./ώρα στο υπόλοιπο δίκτυο), το πρόστιμο ανεβαίνει στα 350 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος στις 30 ημέρες.
Η κλιμάκωση των προστίμων είναι επίσης μια σωστή ανάπτυξη που θα γίνει ακόμα πιο ολοκληρωμένη αν αναπροσαρμοστούν, όπου χρειάζεται και τα ισχύοντα όρια ταχύτητας.

Αλλιώς υπάρχει σοβαρή πιθανότητα η σωστή αυτή ανάπτυξη να έχει, όπως ισχύει σε μεγάλο βαθμό ως τώρα, απλά εισπρακτικό χαρακτήρα. Αυτό ισχύει και την εισαγωγή του ορίου των 30 χλμ./ώρα στο αστικό ιστό και παρά την επιλεκτική του εφαρμογή.
Με το συγκεκριμένο μέτρο πάντως και πέρα από τη μείωση των ατυχημάτων επιχειρείται και η διευκόλυνση της μικροκινητικότητας και της διευκόλυνσης των καθημερινών μετακινήσεων.
Προς την ίδια κατεύθυνση θέλει να συμβάλλει και η νομιμοποίηση της διήθησης των μοτοσυκλετών στα φανάρια, ενώ απόλυτα σωστές είναι οι πιο αυστηρές ποινές για τη μη μεταχείριση κράνους. Τόσο από τους οδηγούς μοτοσυκλετών όσο και από αυτούς ηλεκτρικών πατινιών.
Αν κάποιος δεν μπορεί να αντιληφθεί μόνος του τον κίνδυνο στον οποίο εκτίθεται, ενδεχομένως τελικά η ενδεχόμενο προστίμου και αφαίρεσης διπλώματος να λειτουργήσει αποτρεπτικά.
Με το νέο ΚΟΚ πάντως γίνεται και μια απόπειρα να περιοριστεί, όσο είναι εφικτό, η ασυδοσία και την αδιαφορία για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Από τη μη διευκόλυνση πεζών και άλλων οχημάτων, ως την απόρριψη υλικών στο οδόστρωμα που παρεμποδίζουν την ορατότητα ή θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των άλλων, ο νέος ΚΟΚ μοιάζει να επιχειρεί να φέρει το αυτονόητο στο προσκήνιο. Μένει να δούμε στην πράξη πόσο αποτελεσματικά θα εφαρμοστεί.