Η Τουρκία συνεχίζει με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς τα εξοπλιστικά της προγράμματα και ειδικά εκείνα που έχουν να κάνουν με το Πολεμικό της Ναυτικό καθώς σχετίζονται άμεσα με το όραμα του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τον περίφημο «Αιώνα της Τουρκίας», ο οποίος συμπεριλαμβάνει τον επί της ουσίας «ζωτικό» χώρο της «Γαλάζιας Πατρίδας».
Δεν είναι διόλου τυχαία η ζέση αυτή της Τουρκίας, η οποία σχετικά πρόσφατα έριξε στο νερό μια από τις εγχώρια κατασκευασμένες και σχεδιασμένες φρεγάτες κλάσης «Istanbul» αλλά και ένα από τα υποβρύχια κλάσης «Reis» που ως αποστολή έχουν να ισοσκελίσουν την έως σήμερα ελληνική υπεροχή στο κομμάτι αυτό με τα υποβρύχια της κλάσης «Παπανικολής».
Σε αυτό το πλαίσιο η Αθήνα συνεχίζει να προχωράει τα εξοπλιστικά προγράμματα και για το Πολεμικό Ναυτικό που στο νέο περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο καθώς, κακά τα ψέματα, μπορεί η Πολεμική Αεροπορία να αποκαλείται και στρατηγικό όπλο και σε σημαντικό βαθμό να είναι, ωστόσο το Πολεμικό Ναυτικό είναι εκείνο που μεταφέρει την σημαία της χώρας σε πραγματικά μεγάλες αποστάσεις και για μεγάλο χρονικό διάστημα επιτελώντας με αυτό τον τρόπο και αποστολή προβολής ισχύος.
Χαρακτηριστική πρόσφατη αποστολή του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού είναι αυτή που συνεχίζεται ακόμα και τώρα στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Αντεν.
Ο λόγος για την επιχείρηση «Ασπίδες» όπου οι φρεγάτες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού βρίσκονται εκεί και προασπίζοντας καθαρά ελληνικά συμφέροντα που έχουν να κάνουν άμεσα με την ελληνική οικονομία αλλά και «βάζοντας» πολύτιμου πόντους για την Αθήνα σε διπλωματικό επίπεδο.
«Τα ξέρετε τα περισσότερα. Είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, είναι ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων, είναι ο εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων, είναι η νέα φρεγάτα η Constellation που σχεδιάζεται μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Είναι η νέα κορβέτα που σχεδιάζεται μαζί με την Ευρωπαϊκή Ενωση, είναι τα νέα υποβρύχια, για τα οποία έχουμε μπει σε αρχικές συζητήσεις.
Ολα αυτά τα προγράμματα θα μεταφέρουν στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία περί τα 6 ή 7 δισ. ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια και μάλιστα εμπροσθοβαρώς» είχε πει χαρακτηριστικά στην πρόσφατη ομιλία του ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας κατά την ενημέρωση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, στα μέσα Νοεμβρίου.
Για τις φρεγάτες Constellation υπάρχει η είδηση ότι το σχέδιο θα είναι αρκετά ώριμο ώστε να μπει σε μαζική παραγωγή τον ερχόμενο Μάιο με πηγές στην Αθήνα να τη χαρακτηρίζουν ως θετική εξέλιξη και για τη μελλοντική απόκτησή τους και από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα που τρέχει αυτή την περίοδο για το Πολεμικό Ναυτικό δεν είναι άλλο από αυτό των φρεγατών FDI, που στον ελληνικό στόλο θα είναι γνωστές ως κλάση «Κίμων».
Και οι τρεις φρεγάτες υπό παραγγελία και κατασκευή για το Πολεμικό Ναυτικό βρίσκονται σε διάφορες φάσεις κατασκευής.
Οι παραδόσεις τους αναμένονται το 2025 και το 2026.
Η «Κίμων» βρίσκεται στα τελικά στάδια εργασιών και δοκιμών εν όρμω.
Η έναρξη των θαλάσσιων δοκιμών για την ελληνική φρεγάτα αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2025, αφού πρώτα ολοκληρωθούν και εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα από την ολοκλήρωση των θαλάσσιων δοκιμών της πρώτης γαλλικής φρεγάτας που αποτελεί και το πρώτο πλοίο της κλάσης FDI.
Η παράδοση στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αναμένεται μέσα στο 2025. Η φρεγάτα «Νέαρχος» καθελκύσθηκε στις 19 Σεπτέμβριου 2024 παρουσία του ΥΠΕΘΑ και άλλων μελών της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας.
Το PSIM (Ιστός με ραντάρ και άλλα συστήματα) εγκαταστάθηκε σε μικρό χρονικό διάστημα μετά την καθέλκυση του πλοίου. Οι εργασίες συνεχίζονται κανονικά και έχει μεταφερθεί στην περιοχή δοκιμών εν όρμω για μια δοκιμαστική περίοδο 5 μηνών.
Η φρεγάτα «Φορμίων» βρίσκεται στη ναυπηγική κλίνη όπου συνεχίζονται οι εργασίες προεξοπλισμού της.
Το κήτος της φρεγάτας έχει ήδη ολοκληρωθεί. Το PSIM της βρίσκεται επίσης σε φάση κατασκευής για να τοποθετηθεί μετά την καθέλκυσή της που αναμένεται περίπου το φθινόπωρο του 2025. Μετά την εξαγγελία του ΥΠΕΘΑ από το Λοριάν για την πρόθεση απόκτησης μιας 4ης FDI, οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών έχουν ξεκινήσει και βρίσκονται σε εξέλιξη, με στόχο να υπάρχει μια θετική κατάληξη εντός των πρώτων μηνών του 2025.
Το σημαντικό είναι πως με τα τρία τελευταία αυτά πλοία ο σχεδιασμός είναι το Πολεμικό Ναυτικό να αποκτήσει για πρώτη φορά στην ιστορία του δυνατότητα στρατηγικού πλήγματος με τους πυραύλους Sculp Naval.
Οσον αφορά τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ ακόμα δεν υπάρχει κάτι απτό καθώς οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται.
Επιθυμία του Πολεμικού Ναυτικού είναι να υπάρξει πλήρης αναβάθμιση αλλά όλα δείχνουν πως τα δημοσιονομικά δεν βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση και έτσι οι συζητήσεις επικεντρώνονται στα απολύτως κρίσιμα και απαραίτητα συστήματα.
Πιο συγκεκριμένα το σύστημα μάχης, το ραντάρ, το κυρίως πυροβόλο, τα συστήματα εγγύς αντιαεροπορικής προστασίας και φυσικά η ενσωμάτωση του αντιdrone συστήματος «Κένταυρος».
Τα τρία ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo έχουν επί της ουσίας ενσωματωθεί πλήρως και αναμένονται τα υπόλοιπα 4 μέσα στο 2025 ως απάντηση στα τουρκικά υποβρύχια «Reis».
Ως προς τα ελληνικά υποβρύχια έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων «Παπανικολής» αλλά και οι συζητήσεις για την απόκτηση τεσσάρων νέων. Το καλό νέο που σχετίζεται με τα υποβρύχια είναι πως πλέον έχουν αρχίσει να φτάνουν στην Ελλάδα τορπίλες βαρέος τύπου. Τέλος άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής ελήφθη το πράσινο φως για την απόκτηση τριών παράκτιων περιπολικών Marine Protector αλλά και επιπλέον αντιπλοϊκών πυραύλων EXOCET στην τελευταία τους έκδοση.