«Οι καταναλωτές πλέον αναζητούν το γρήγορο, το υγιεινό και το φυσικό» όπως σημείωνε χαρακτηριστικά στέλεχος της βιομηχανίας τροφίμων. Περιγράφοντας ταυτόχρονα και τα στοιχεία εκείνα στα οποία εστιάζουν οι επιχειρήσεις για να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών. Και κυρίως εκείνων που ανήκουν στις νεότερες γενιές. Η αναζήτηση της ευκολίας αλλά και ο πιο υγιεινός τρόπος ζωής αποτελούν επιπλέον μεγαλύτερη απαίτηση για τη Gen Z, τους σημερινούς 30αρηδες δηλαδή, αλλά, όπως φαίνεται και για τη Gen Alpha, καταναλωτές που δεν έχουν ακόμα ενηλικιωθεί.
Η τσαρσί του «heat and eat», η οποία περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα κωδικών και επιμέρους κατηγοριών - από έτοιμες σαλάτες, όσπρια, γεύματα στο ράφι ή στη συντήρηση στο ψυγείο και χρειάζονται μόνο ζέσταμα ως και τα plant-based προϊόντα - απαντούν και στις τρεις παραπάνω απαιτήσεις.
Πρώτο και κύριο, το κομμάτι της ευκολίας. Είτε αφορά στην κατανάλωση στο σπίτι - την ίδια στιγμή που το 86% των γευμάτων, διεθνώς, προέρχεται από το σπίτι- είτε στην κατανάλωση στον χώρο εργασίας. Έτσι στα γεύματα που καταναλώνουν στο σπίτι, το πιο χρονοβόρο μαγείρεμα «αντικαθίσταται» συχνά από την πιο εύκολη και γρήγορη λύση ενός ημιέτοιμου γεύματος. Από την άλλη, σε εκείνα που καταναλώνονται στον χώρο εργασίας, συχνά οι εργαζόμενοι προτιμούν αντί για το delivery, ένα γεύμα που μπορούν να αγοράσουν από το σούπερ μάρκετ έτοιμο ή μόνο χρειάζεται να ζεστάνουν για λίγα λεπτά στον φούρνο μικροκυμάτων.
Οι εναλλακτικές αυτές λύσεις, «απαντούν» ταυτόχρονα και στα άλλα 2 χαρακτηριστικά που ψάχνει πλέον ο καταναλωτής: το υγιεινό και το φυσικό προϊόν. Ειδικά όταν μιλάμε για κατηγορίες, όπως οι έτοιμες σαλάτες ή τα μαγειρεμένα, έτοιμα προς κατανάλωση όσπρια, ένα «heat and eat» γεύμα στη συνείδηση του καταναλωτή, αποτελεί μια πιο υγιεινή επιλογή σε σχέση με ένα «γρήγορο φαγητό» απέξω.
Σε ανοδική βάδιση πωλήσεις σε όγκο και αξία στην 3ετία
Από το 2023 στο 2024, οι πωλήσεις σε αξία της αγοράς «heat and eat» στα σούπερ μάρκετ (εξαιρουμένης της ζεστής γωνιάς) στη χώρα μας, αυξήθηκαν κατά 7,5% (από 134,23 εκατ. ευρώ σε 144,35 εκατ. ευρώ). Σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana που έχει στη διάθεσή του το CNN Greece, διαμορφώθηκε στα 14.892.929 το 2024, έναντι 13.941.191 το 2023 και 13.614.121. το 2022. Η αύξηση μεταξύ των ετών 2023-2024 ήταν της τάξεως του 6,8%.
Η έφεση αυτή δεν είναι φυσικά μόνο Ελληνικό φαινόμενο. Σύμφωνα με όσα επισήμανε ο αντιπρόεδρος και ασαφής διευθυντής της Circana Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση του ΣΕΒΤ, η συγκεκριμένη κατηγορία στο εξωτερικό διαθέτει στην παρούσα φάση μερίδιο της τάξης του 16%.
Την ίδια στιγμή, ενδεικτικά του πόσο συμβάλλουν οι νεότερες γενιές των καταναλωτών στην ανερχόμενη αυτή έφεση είναι τα στοιχεία της πρόσφατης ετήσιας έκθεσης της McKinsey. Σύμφωνα με τα οποία, το 77% των καταναλωτών της Gen Ζ αγοράζει έτοιμα γεύματα μια ως τρεις φορές τον μήνα ή τουλάχιστον μια κίνηση την εβδομάδα. Το αντίστοιχο ποσοστό διατηρείται υψηλό και στους millennials φτάνοντας το 72%. Στη Gen Χ διαμορφώνεται στο 57% ενώ στους Baby Boomers στο 33%.