Από την εστίαση και το λιανεμπόριο, ως τα σούπερ μάρκετ αλλά και επιμέρους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων (πχ. αναψυκτικά, εμφιαλωμένο νερό, μπύρες κτλ), η επίδραση από τον τουρισμό, έχει αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας για τις ετήσιες επιδόσεις τους.
Εστίαση
Στενά συνδεδεμένος με τον τουρισμό είναι ο κλάδος της εστίασης ενώ παλαιότερη διάβασμα του ΙΝΣΕΤΕ υπολογίζει στο 18% τη ευεργεσία της στην τουριστική δραστηριότητα της χώρας. Ειδικά στις περιοχές που υποδέχονται μεγάλο όγκο επισκεπτών, οι επαγγελματίες της εστίασης «ποντάρουν» στον τουριστικό τζίρο καθώς συμβάλλει σε σημαντικό ποσοστό στα ετήσια έσοδά τους. Το γεγονός πως πλέον η σεζόν έχει επιμηκυνθεί πέραν των καλοκαιρινών μηνών και ναι όχι μόνο στα νησιά αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα και την πρωτεύουσα, αποτελεί ένα επιπλέον θετικό στοιχείο, όπως αναγνωρίζουν οι επιχειρηματίες εστίασης.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, παρά την «ανάσα» που δίνει σταθερά στον κλάδο ο εισερχόμενος τουρισμός, ο μεγάλος προβληματισμός των επαγγελματιών την τελευταία διετία, αφορά στην κατανάλωση. Κι αυτό διατί σε μέσω έντονων πληθωριστικών πιέσεων, οι τουρίστες - τόσο οι Έλληνες όσο και οι ξένοι - περιορίζουν όλο και περισσότερο τις εξόδους τους για φαγητό και ποτό αλλά και το αξία των παραγγελιών τους.
Σούπερ μάρκετ, τρόφιμα και ποτά
Στους «κερδισμένους» από την παραπάνω τάση, του περιορισμού των εξόδων δηλαδή, συγκαταλέγεται ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων καθώς οι αγορές τροφίμων και ποτών από το σούπερ μάρκετ αποτελούν πλέον ...συνήθεια η οποία διατηρείται και κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Ο τουριστικός τζίρος, πάντως, βρισκόταν έτσι κι αλλιώς ειδικά τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο της καλοκαιρινής «μάχης» των μεγάλων αλυσίδων λόγω των διαρκώς αυξημένων, χρόνο με τον χρόνο, τουριστικών αφίξεων. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Circana για το καλοκαίρι του 2024, κατά τη διάρκεια του οποίου, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ των νησιών κινήθηκαν ανοδικά σε αξία κατά 8% και της Κρήτης κατά 5,7%, όταν στην ηπειρωτική Ελλάδα, «έτρεξαν» με +3,9%.
Η σημασία που δίνεται από τις επιχειρήσεις του κλάδου, στον επιπλέον τζίρο που έρχεται λόγω του τουρισμού, αποτυπώνεται και στις επενδυτικές κινήσεις των μεγάλων «παικτών» της αγοράς. Σε μια απόπειρα να επεκτείνουν τα δίκτυα των καταστημάτων τους σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση και κυρίως στα νησιά.
Την ίδια στιγμή, πέρα από τα σούπερ μάρκετ, σημαντική είναι η «ώθηση» που δίνει ο τουρισμός και σε επιμέρους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων: αναψυκτικά, εμφιαλωμένο νερό, μπύρες, παγωτά, προϊόντα εμφανώς των οποίων οι πωλήσεις επηρεάζονται έντονα από την εποχικότητα.
Λιανεμπόριο
«Tόνωση» στην υποτονική - όπως την περιγράφουν από την έναρξη της χρονιάς οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου - αγοραστική κίνηση, αναμένει και το λιανεμπόριο. Ένας κλάδος που επίσης συνδέεται έντονα με την βάδιση του τουρισμού καθώς υπολογίζεται πως, συνολικά το 15% της ταξιδιωτικής δαπάνης, κατευθύνεται ευρύτερα στο εμπόριο (σύμφωνα με το «Future of Retail 2024»).
Οι επαγγελματίες του κλάδου «ποντάρουν» τόσο, στην εισερχόμενη κατανάλωση γενικότερα, όσο και ειδικότερα, στους τουρίστες με τα πιο «βαριά πορτοφόλια» που επισκέπτονται τη χώρα μας. Στο περιορισμοί αυτό άλλωστε και αρκετές διεθνείς αλυσίδες, μεταξύ των οποίων και πολυτελή brands, ενισχύουν διαρκώς την παρουσία τους, ανοίγοντας νέα καταστήματα σε τουριστικούς προορισμούς και στα δημοφιλή νησιά της χώρας.