Στην παρούσα φάση επισημαίνουν, ουσιαστικά, πως αναμένουν τις εξελίξεις και τις επόμενες μέρες προκειμένου να εκτιμήσουν τα δεδομένα και το αποτύπωμά τους.
Στον κλάδο των καυσίμων ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης εξηγεί ότι σήμερα, η εικόνα για τις τιμές του πετρελαίου τα διεθνή χρηματιστήρια είναι πτωτική, σε διάσταση με εκείνη των προηγούμενων ημερών.
Ο όμοιος εκτιμά πως αύριο για παράδειγμα αναμένεται μια αύξηση - της τάξεως του ενός λεπτού στο πετρέλαιο και μισού λεπτού στη βενζίνη στις τιμές διυλιστηρίου- σημειώνει όμως ότι δεν «βλέπει» ένα ράλι ανόδου των τιμών, με βάση τα τωρινά δεδομένα.
Προβληματισμό σχετικά με την βάδιση των τιμών το επόμενο διάστημα σε καύσιμα και πρώτες ύλες, όπως για παράδειγμα τα άλευρα, εκφράζουν και οι επιχειρήσεις εστίασης, όπως σημειώνει στο CNN Greece, o Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης, Γιάννης Λιάρος. Σημειώνει πάντως ότι οι ενδεχόμενες επιπτώσεις εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια της νέας έντασης.
«Είναι πολύ νωρίς, το τι μέλλει γενέσθαι θα το δούμε» σημείωσε, στο περιορισμοί σημερινής δημοσιογραφικής εκδήλωσης, ερωτηθείς σχετικά με τον αντίκτυπο, ο Γενικός Διευθυντής της Coca-Cola Tρια Έψιλον για την Ελλάδα και την Κύπρο, Svetoslav Atanasov.
«Οι 5 κλάδοι που επηρεάζονται»
«Οι σημαντικότερες επιπτώσεις για την Ελλάδα από μια ενδεχόμενη γενική σύρραξη Ισραήλ – Ιράν εστιάζονται σε 5 βασικούς τομείς, τον τουρισμό, τη ναυτιλία, το εμπόριο, το ενεργειακό αξία και τη γεωπολιτική σταθερότητα» σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.
Συγκεκριμένα για το τουρισμό εξηγεί ότι η Ελλάδα μπορεί να θεωρηθεί «γειτονική ζώνη αστάθειας» ειδικά από επισκέπτες τρίτων χωρών από την Ασία και τις ΗΠΑ.
Είναι πιθανή η ακύρωση ή μεταποίηση προγραμματισμένων δρομολογίων κρουαζιέρων και πακέτων πολυπροορισμών που συμπεριλαμβάνουν την Ελλάδα, Τουρκία, Ισραήλ και Αίγυπτο. Γενικότερα θα υπάρξει επιβάρυνση της τουριστικής εικόνας με λιγότερες κρατήσεις σε περιοχές κοντά στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και αύξηση ασφαλιστικών καλύψεων για ταξιδιωτικούς παρόχους».
Στον τομέα της ναυτιλίας εξηγεί πως η χώρα μας θα πρέπει να είναι σε επαγρύπνηση για πιθανές επιθέσεις ή εμπλοκές στα στενά του Ορμούζ και Ερυθρά Θάλασσα που θα οδηγήσουν αναπόφευκτα εκτός από την αύξηση ναύλων και ασφαλίστρων, σε «rerouting»πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και σε μεγάλες καθυστερήσεις.
Ο όμοιος εκτιμά πως οι ναυτιλιακές εταιρείες θα δουν άνοδο του λειτουργικού τους κόστους 300-500 εκατ. ευρώ και πιθανές πιέσεις σε ναυλώσεις με εκτιμώμενη μείωση -1% στα έσοδα του ελληνόκτητου στόλου.
Στο εμπόριο, «η αύξηση του κόστους εισαγωγών και οι καθυστερήσεις λόγω μειωμένων δυνατοτήτων στα logistics, σημαίνει απώλειες κύκλου εργασιών 200-300 εκατ. ευρώ, καθώς και αύξηση +5-7% στο αξία των εισαγόμενων προϊόντων από Ασία, επιβαρύνοντας τον πληθωρισμό» σημειώνει ο κ. Κορκίδης.
Εκτεταμένοι οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ
Από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος έστειλε τη Κυριακή μήνυμα πως «η κερδοσκοπία εκτός ορίων νομιμότητας δεν θα γίνει ανεκτή».
«Υπήρξαν καταγγελίες ότι κάποιοι έσπευσαν να αυξήσουν τις τιμές στα πρατήρια βενζίνης» σημείωσε την Κυριακή μιλώντας στο Open o υπουργός Ανάπτυξης. Γι’ αυτό τον λόγο, όπως είπε, έδωσε εντολή στη ΔΙΜΕΑ να ξεκινήσει εκτεταμένους ελέγχους όθεν να διαπιστωθεί αν υπάρχει αθέτηση του πλαφόν κέρδους, υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι ως τις 30 Ιουνίου εξακολουθεί να ισχύει η σχετική νομοθεσία.