Τζιτζικώστας: “Στηρίζουμε τη συμφωνία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό που εξασφαλίζει όρους ισότιμου ανταγωνισμού στη ναυτιλία παγκοσμίως”

17 hours ago 2

13/06/2025 23:50

|

THESTIVAL TEAM

Ομιλία στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς και συνάντηση με τη διοίκηση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας είχε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.

Στις συζητήσεις του με τα μέλη των συλλογικών οργάνων του ναυτιλιακού τομέα ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της νέας στρατηγικής για τα λιμάνια, της νέας ναυτιλιακής βιομηχανικής στρατηγικής και της στρατηγικής για τον βιώσιμο τουρισμό και αντάλλαξε απόψεις για θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπως για την τρέχουσα κατάσταση στην ελληνική ναυτιλία, την ενίσχυση της βιωσιμότητας και της ανταγωνιστικότητας στον τομέα και τις λιμενικές υποδομές.

Μεταξύ άλλων ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι η παγκόσμια γεωπολιτική και οικονομική αστάθεια, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό και τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους συνιστούν μείζονες προκλήσεις για το μέλλον της ευρωπαϊκής και συνακόλουθα της ελληνικής ναυτιλίας, με τον τομέα να αποτελεί πυλώνα για την ΕΕ, καθώς περίπου το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ γίνεται μέσω των πλοίων και σχεδόν το 40% της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας συνδέεται με την ΕΕ.

Στην ομιλία του στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς, ο Επίτροπος αναφέρθηκε στην προσπάθεια για επίτευξη των φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων που έχει βάλει η ΕΕ και για τη ναυτιλία, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι «αυτοί οι στόχοι δεν αποτελούν ανάχωμα για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Κι επειδή προτεραιότητά μας είναι η ανταγωνιστικότητα, στηρίζουμε τη συμφωνία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), η οποία θα εξασφαλίσει όρους ισότιμου ανταγωνισμού παγκοσμίως που είναι άλλωστε και η διαχρονική προτεραιότητά μας. Γι’ αυτό το λόγο δεσμευτήκαμε να επανεξετάσουμε τα μέτρα της ΕΕ, μόλις επιτευχθεί έγκριση της συμφωνίας τον Οκτώβριο».

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Τζιτζικώστας στην ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας, αναφέροντας ότι η έκθεση Draghi καταγράφει τη μείωση του μεριδίου της ΕΕ στον παγκόσμιο θαλάσσιο στόλο και παρότι ο ευρωπαϊκός στόλος αυξάνεται, οι ανταγωνιστές του επεκτείνονται ταχύτερα, με αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς της ΕΕ στην ολική χωρητικότητα να έχει μειωθεί κατά 5% (στο 33,6% πλέον) μεταξύ 2018 και 2024.

«Η ανταγωνιστικότητά μας βρίσκεται υπό πίεση. Το ίδιο ισχύει και για τη ναυπηγική βιομηχανία, η οποία αντιμετωπίζει αθέμιτο ανταγωνισμό. Γνωρίζω ότι οι ανταγωνιστές προσφέρουν πλοία έως και 30 ή 40% φθηνότερα από ό,τι μπορούν οι Ευρωπαίοι παραγωγοί και συμμερίζομαι την απογοήτευσή σας. Απαιτείται κοινή δράση από την ΕΕ, τα κράτη μέλη και τη βιομηχανία. Και αυτό κάνουμε με την Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας, με τη Βιομηχανική Συμφωνία, όπου μετατρέψαμε τους στόχους της βιωσιμότητας σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις βιομηχανίες της Ευρώπης και με την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου πακέτου για τη θαλάσσια ανταγωνιστικότητα, συμπεριλαμβανομένης της νέας στρατηγικής για τη ναυτιλία, του επενδυτικού σχεδίου για τις βιώσιμες μεταφορές και της νέας στρατηγικής για τα λιμάνια», υπογράμμισε ο Επίτροπος.

Ο κ. Τζιτζικώστας ανέλυσε αυτές τις πρωτοβουλίες και επιπλέον επισήμανε δυο ζητήματα ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία:

1.Καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, καθώς η δημόσια χρηματοδότηση δεν καλύπτει επενδύσεις ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως που απαιτούνται, οπότε είναι αναγκαία η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων.

2.Οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες να διατηρήσουν ένα μερίδιο του στόλου τους υπό σημαίες χωρών μελών της ΕΕ, λόγω του φόρου χωρητικότητας και των διεθνών συμφωνιών που ωφελούν τα σκάφη με σημαία κράτους μέλους της ΕΕ.

Ο κ. Τζιτζικώστας έκλεισε την ομιλία του με ένα αισιόδοξο μήνυμα για την ελληνική ναυτιλία«Δεν θα είναι πάντα γαλήνια τα νερά τα επόμενα χρόνια. Θα υπάρχουν και φουρτούνες και δυσκολίες, επειδή οι προκλήσεις είναι πολλές και πολυεπίπεδες. Όμως αν υπάρχει μια ναυτιλιακή κοινότητα που μπορεί να αντέξει, μπορεί να προσαρμοστεί και τελικά να βγει ακόμη πιο δυνατή, αυτή είναι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα».

Ακολουθήστε το Thestival στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-